فراخوان مقاله مرکز مطالعات العربی قطر درباره وضعیت علوم انسانی در ایران

واحد مطالعات ایران در مرکز مطالعات و تحقیقات سیاسی «العربی» قطر برای چهارمین کنفرانس سالانه خود با عنوان «علوم اجتماعی و انسانی در ایران: امکانات و محدودیت‌ها» فراخوان مقاله داد.

این کنفرانس که از 9 تا 10 اکتبر 2024 در محل این اندیشکده در دوحه برگزار می شود به بررسی تحولات و وضعیت فعلی علوم اجتماعی و انسانی ایران در تئوری، روش شناسی و عمل می پردازد و نحوه تدریس و تحقیق آنها در ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این کنفرانس همچنین علاوه بر تمرکز بر برخی از نهادهای کلیدی که پژوهش‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی را در ایران شکل داده‌اند، تأثیر نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های آن و نیز گفتمان رسمی دولت را بر پژوهش و تدریس در حوزه‌های اجتماعی و علوم انسانی با تمرکز بر رابطه بین دانشگاه و سیاست و ایدئولوژی دولتی بررسی خواهد کرد و به چالش هایی که دانشگاهیان ایرانی در هنگام تدریس و انجام تحقیقات در علوم انسانی و اجتماعی با آن مواجه هستند می پردازد.

در این کنفرانس موضوعات دیگری مانند اخراج اساتید دانشگاه نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. بودجه محدود تحقیقاتی، وضعیت وخیم بازار کار دانشگاهی و نرخ بالای بیکاری در میان فارغ التحصیلان، تولید محلی تحقیقات علوم اجتماعی و علوم انسانی در مقابل تکیه بر مفاهیم، نظریه ها و روش شناسی های غربی؛ تأثیر تحریم های بین المللی بر تحقیقات، انتشارات و مبادلات دانشگاهی، پدیده فرار مغزها و مهاجرت دانشجویان و اساتید ایرانی به خارج از کشور. اخلاق تحقیق، مشکل زبان، دسترسی به بورس تحصیلی در خارج از ایران؛ و عدم دسترسی به بورس تحصیلی تولید شده در داخل ایران برای مخاطبان دانشگاهی جهانی از دیگر محورهای این همایش است.

پژوهشگران علاقه مند باید چکیده مقالات خود را (حداکثر 400 کلمه) تا ساعت 23:59 به وقت دوحه روز چهارشنبه 17 آوریل 2024 ارسال کنند. چکیده ها باید به وضوح، مسئله مورد نظر را تعریف کند و اهداف و روش های پروژه را توضیح دهد. فقط آثاری که برای بررسی و انتشار در جای دیگری منتشر نشده یا پذیرفته نشده اند، بررسی می شوند. چکیده ها باید با عنوان مقاله و نام نویسنده باشد. برای ارسال چکیده ها باید فرم آنلاین را با کلیک بر روی این لینک پر نمایید.

پس از تایید چکیده توسط کمیته سازماندهی همایش، شرکت کنندگان باید متن نهایی مقالات پژوهشی خود (بین 6000 تا 10000 کلمه شامل پانوشت ها و مراجع) را حداکثر تا تاریخ 1 اوت 2024 ارسال نمایند. 

برای اطلاع از شیوه نامه نگارش مقالات در مرکز مطالعات العربی می توانید اینجا را کلیک کنید.

برای سوالات مرتبط با کنفرانس نیز با ایمیل Iranianstudiesunit@dohainstitute.org تماس حاصل نمایید.

کد خبر 18983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =